TUDATTALAN DÖNTÉSI FOLYAMAT
A vezetés közbeni események nem tudatosulnak bennünk, vagyis úgy tűnik, hogy a legújabb neurológiai kutatások eredményei kiterjeszthetőek a gépkocsi vezetés döntési folyamataira is, vagyis vezetés közben a „robot pilóta” állapotot a döntési folyamat tudattalan, automatikus és érzelmi alapú folyamatai determinálják. |
![]() |
EBBE A TUDATTALAN, AUTOMATIKUS ÉS ÉRZELMI FOLYAMATBA MIVEL LÁTHATUNK BELE?
Az úgynevezett szemkamera (eye tracker) segítségével, mely a tudattalan nézési folyamatok detektálására és statisztikai értékelésére alkalmas.
A szemkamera egy szemüveghez hasonló eszköz, melyre két kamerát szereltek fel. Az egyik kamera egy úgynevezett tárgykamera (látható fénytartományban működik), mely a környezet képét rögzíti. A másik kamera az úgynevezett szemkamera (infra tartományban működik) a pupilla pillanatnyi helyzetét rögzíti. A két videó felvételt egy számítógép segítségével szoftverikusan összekopírozzák és közös koordináta rendszerbe helyezik. A művelet eredményeként a tárgyképen (környezeti képen) láthatóvá válik, hogy a vizsgált személy hova néz.
A látás (jelentős részben) tudattalan szemmozgások összességének eredménye, így a szemkamera segítségével ezek a tudattalan szemmozgások láthatóvá tehetők. Látható, hogy a vezető vezetés közben mit vesz észre (mire néz rá) és mit nem.
Ennek eredményeként elemezhetővé válik, hogy vezetés közben mik azok a tényezők, melyek biztosan nem tudatosulnak (amire nem nézünk rá, nem érzékeljük) azt nem tudjuk észlelni sem (nem tudatosulhat), vagyis elemezhetővé válik, hogy egy adott cselekvési sor esetén mi befolyásolta a végrehajtott cselekvési sort, ill. mi nem befolyásolhatta (amire nem néztünk rá).
A mérésekkel bizonyítani tudjuk a vezető által nem felismert (nem tudatosult), vezetésében kockázati tényezőként megjelenő vezetéstechnikai problémáit, ezek feltárásával tudatosítjuk és ezáltal feloldhatóvá tesszük ezeket, személyre szabottan (amiről nem tudunk, azon nem tudunk változtatni!) |
|
SZEMPONTOK
Az elemzés során a legfőbb közlekedésbiztonság tekintetében kockázatot jelentő szempont kerül értékelésre.
|
![]() |
KÖRNYEZETTEL VALÓ KOMMUNIKÁCIÓ MEGSZÜNÉSE
A vezetés közbeni fáradási folyamat végső és legnagyobb baleseti kockázatot jelentő fázisa az elalvás. Azonban pontosítanunk kell, mert a vezetés közben a környezettel történő kommunikáció megszűnése már óriási baleseti kockázatot rejt magában, aminek nem feltétele a tényleges elalvás. Az alvás, úgynevezett mikro alvási fázisok előzik meg, melyek az elalvás előtt egyre sűrűbben jelentkeznek. Ezekben a fázisokban már megszűnhet a környezettel történő kommunikáció, vagyis a külső körülmények változásait már nem megfelelően, vagy egyáltalán nem észleljük.
|
![]() |
FEJLESZTÉS
Olyan fejlesztésbe kezdtünk, mely a vezető idegrendszeri dominanciájának folyamatos figyelésével képes előre jelezni a fáradási folyamat kritikus pillanatát, amikor a mikro alvási állapotok sűrűsödni kezdenek, ezáltal a balesetek 20%-át okozó elalvási balesetek száma (főleg kamionosok esetében) jelentős mértékben csökkenthetővé válhat. |